كارمزد سبدگرداني چقدر است؟

كارمزد سبدگرداني چقدر است؟

بازار بورس و اوراق بهادار متشكل از سهام شركت هاي خصوصي و دولتي مي باشد كه طبق قوانين مشخصي اين سهام روزانه در بين سهامداران خريد و فروش مي شوند. افرادي كه وجوه مازاد دارند و به دنبال بازاري براي سرمايه گذاري هستند مي توانند از مزاياي بورس بهره مند شوند. اما عدم آشنايي با اين بازار و شيوه هاي انجام معاملات و استراتژي هاي كمك كننده باعث مي شود كه بيشتر افراد به دنياي سرمايه ورود نكنند و نتوانند ارزش پول خود را حفظ كنند. راهكاري كه براي اين افراد پيشنهاد مي شود، استفاده از خدمات سبدگرداني است. در سبدگرداني شما مديريت دارايي خود را به شركت ها و كارگزاري هايي مي دهيد كه در اين كار خبره هستند و فعاليت آن ها دقيقا حول و حوش مديريت پرتفو سهام مي باشد‌. اما شايد سوالي كه براي بيشتر كاربران پيش بياييد اين باشد كه كارمزد سبدگردان چقدر است و آيا مقدار مشخصي براي اين كار وجود دارد؟ به طور كلي مقدار كارمزد بر اساس قوانين و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار تعيين مي شود و بر اساس اين قوانين و با توجه به سياست هاي سرمايه گذاري شركت و همچنين سياست هاي سرمايه گذار متفاوت مي باشد.

 



سبد دارايي سرمايه گذاران شامل هر كالايي است كه سازمان بورس اجازه ي سبدگرداني آن را داده باشد اين كالاها اعم از اوراق با درآمد ثابت، اوراق مبتني بر طلا، سهام شركت هاي بورسي، گواهي كالاهايي نظير زعفران و زيره و ... مي باشد. ممكن است سبد شما تركيبي از چند كالاي متفاوت باشد كه با توجه به استراتژي مختلف اين سبد تهيه و تدوين مي شود.

 

كارمزد سبدگرداني

 در بازار بورس و اوراق بهادار هر شركتي كه مجوز سبدگرداني داشته باشد به صورت توافقي و با توجه به المان هاي متفاوتي مقدار كارمزد را تعيين مي كند. معمولا كارمزد شامل دو بخش متفاوت مي باشد كه شامل كارمزد بخش مديريت و كارمزد عملكرد است.
كارمزد مديريت در سبدگرداني مقدار مشخص و ثابتي را شامل مي شود كه  اين مقدار ثابت بر اساس دارايي هاي تحت مديريت تعيين مي شود. اما بازده عملكرد مقداري است كه طرفين در قرارداد قيد مي كنند. به طور مثال اين مقدار بر اساس ميزان سود تعيين مي شود. اگر سود سهام شما مثلا بيشتر از ۲۰ درصد باشد سود سبدگردان هم درصد مشخصي افزايش پيدا كند.
برخي از سبد گردان ها هنگام اخذ قرارداد مقدار مشخصي از سرمايه فرد را به عنوان كارمزد ثابت مديريت دريافت مي كنند. هدف از اعمال قوانين و فرمول ها در سبدگرداني، حفظ منافع سرمايه گذار و سبدگردان مي باشد.
برخي از شركت ها توافق مي كنند كه اگر بازدهي سبد كمتر از درصد مشخصي باشد فقط كارمزد مديريت را دريافت مي كنند و اگر سود از درصد مشخص بيشتر باشد مقداري از آن به سبدگردان تعلق مي گيرد.
در روش هايي كه بيان كرديم صرفا منافع سرمايه گذار در نظر گرفته مي شود و هر چه بازدهي بيشتر باشد در واقع به منزله ي برد برد به نفع دو طرف مي باشد. در نهايت هر چه سبدگردان در كار خود تخصص بيشتري داشته باشد و عملكرد بهتري در مديريت دارايي داشته باشد قطعا بازدهي بيشتري هم خواهد داشت.

موارد تاثير گذار در كارمزد سبدگرداني

 


 موارد تاثير گذار در كارمزد سبدگرداني

در حوزه ي مديريت دارايي ها روش هاي بسياري وجود دارند كه ميزان ريسك و بازدهي متفاوتي دارند. سبدگرداني يكي از با ارزش ترين خدماتي مي باشد كه در سال هاي اخير توانسته است مديريت دارايي ها را به شيوه اي مدرن تر و بهتر انجام دهد. معمولا مدت زمان قراردادهاي سبدگرداني متفاوت مي باشد و اين مساله بر كارمزد قراردادها تاثير مي گذارد و در صورتي كه افراد بخواهند زودتر از تاريخ سررسيد قرارداد از ان خارج شوند ممكن است كارمزد بيشتري را بپردازند پس تمام اين محدوديت و شرايط بر روي كارمزدها و هزينه ها تاثيرگذار خواهد بود.
به طور كلي بسياري از شركت ها ۲ درصد از كل دارايي فرد را به عنوان كارمزد ثابت دريافت مي كنند كه اين مبلغ براي قرارداد يكساله مي باشد. اگر بازدهي سرمايه بيشتر از ۲۰ درصد سود باشد يك پنجم از سود را نيز به عنوان كارمزد عملكرد دريافت مي شود.
شايد بيشتر افراد بخواهند سود بانكي را به سبدگرداني ترجيح دهند و در قبال دريافت مبلغ مشخصي سود به صورت ماهانه، ريسك سودآوري را كاهش دهند. درست است كه سود بانكي بدون هيچ گونه ريسكي مي باشد و سودآوري مشخصي دارد اما به مرور زمان، از ارزش پول كاسته مي شود و اين درصد سود عملا به چشم نمي آيد. اما در سبدگرداني شما با بهره مندي از تجربيات افراد تحصيلكرده و مجرب مي توانيد بهترين سرمايه گذاري را داشته باشد و در قبال پرداخت كارمزد توافقي بتوانيد به درصد بالايي از سودآوري برسيد و مزيتي كه سبدگردان براي دارايي شما دارد اين است كه شما بجز هزينه هاي ثابت عملا هيچ هزينه اي پرداخت نمي كنيد و فقط در صورتي كه سبد سهام شما بازدهي مورد انتظار را داشته باشد، كارمزد بيشتري پرداخت مي كنيد.
ممكن است براي بيشتر افراد اين سوال پيش بيايد كه امكان كلاهبرداري در روش مديريت پرتفوي سهام وجود دارد يا خير؟ سازمان بورس و اوراق بهادار در اين خصوص حساسيت بسياري اعمال كرده است و به شركت هايي كه صرفا هدف آنها دريافت كارمزد است مجوز صادر نمي كند. افراد حقيقي مجوز سبدگرداني را ندارند واين مجوز براي شركت هايي صادر مي شود كه تمام شرايط و قوانين را در نظر بگيرند و هدف آن حفظ منافع سرمايه گذاران باشد.
براي اينكه سرمايه گذاران از روند سبد سهام خود اطلاع پيدا كنند، شركت ها با ارائه نام كاربري و رمز عبور و كد سبدگرداني اختصاصي، شماره حساب مشتري و ... به سهامداران، امكان مشاهده اطلاعات را براي آن ها فراهم مي كنند.
سبدگردان ها به صورت دوره اي گزارش عملكرد سبد سهام را براي مشتريان فراهم مي كنند. اين گزارشات با توجه به استراتژي هاي سبدگردان ممكن است روزانه و يا ماهانه باشد.
براي سبدگرداني در بورس هر شركتي مقدار مشخصي سرمايه را در نظر مي گيرد و بر حسب همان مقدار كارمزدها را تعيين مي كند و قرادادي كه بين طرفين بسته مي شود مي تواند قبل از پايان رسيدن دوره لغو شود و جريمه اي از اين بابت پرداخت نشود.


اسم المرسل مطلوب
شخصيات تركت: 1000
التعليق مطلوب